Úvodní strana » Novinky » Bezpečně na internetu

Bezpečně na internetu

Bezpečná doprava

Na internetu je spoustu inzerátu, které nabízejí dopravu z UK do CZ/SK a naopak. Ale často se stává, že tento inzerát není pravý a člověk, který jej umístil, chce jen vydělat na druhých.  Tento typ inzerátů probíhá především na sociálních sítích.

Inzeráty nabízejí např. automobilovou dopravu a požadují platbu předem na účet. Po zaplacení přestanou uživatelé, kteří jej umístili  komunikovat a není výjimkou, že vás zablokují . V tomto případě již svoje peníze neuvidíte. 

Jak poznat falešný inzerát

  • Profil, který tento inzerát píše je nově založený.
  • Nemá fotky nebo má pouze profilovou fotku (která je falešná).
  • Profil nemá přátele nebo jich má minimum.
  • Profil se do skupiny přidal nedávno a ve skupině není žádná historie tohoto uživatele.

S kým tedy cestovat

  • Nejlépe je cestovat se známými poskytovateli dopravních služeb – autobusem, minibusem nebo letadlem.
  • S dopravci, kteří mají webové stránky nebo je na jejich profilu hodnocení zákazníků a v historii můžete vidět, že tyto služby poskytuje delší dobu.
  • Také můžete cestovat s někým, koho vám doporučí přátelé a známí.

Scamy ve zkratce

Co je to scam

Scam je podvodné jednání, při které se lstí získá nepoctivá výhoda, velmi často finanční nad jinou osobou.  Se scamem se můžete setkat především v podobě sms, telefonních hovorů, e-mailů a zpráv na sociálních sítí.  Příkladem je rozesílání sms, že jste byli v kontaktu s někým covid pozitivním a máte se zaregistrovat. Po otevření odkazu po vás budou chtít vyplnit platební údaje. Tady je důležité si uvědomit, že se nic v tomto případě platit nemá. To samé platí při objednávání na nařízení PCR test.

Také se může stát, že vám oznámí, že jste něco vyhráli a musíte pouze zaplatit poštovné a pošlou vám odkaz na platbu. Zde se může stát, že získají přístup k vašemu účtu a vyberou vám z něj všechny prostředky.

Jak poznat scam

Tyto zprávy mohou obsahovat špatný pravopis nebo gramatiku, mohou přicházet z neobvyklé e-mailové adresy. Také mohou obsahovat obrázky či design, který působí nepatřičně. Podvody jsou stále lépe zpracované a je těžké rozeznat, že se jedná o scam.

Podvodníci se snaží získat vaši důvěru. Jejich cílem je vyvinout na vás nátlak, abyste jednali bez přemýšlení.  Podvody často obsahují tyto varovná znamení.

  • Autorita – zpráva, tvrdí, že je od někoho oficiálního (banka, lékař, nhs…) – podvodníci se často schovávají za důležité osoby nebo organizace, aby vás přiměli, udělat to, co chtějí- nyní přihlášení do tracking form kvůli covid (je to vždy zdarma).
  • Naléhavost – je sděleno, že máte omezený čas. Podvodníci často vyhrožují pokutami nebo jinými negativními důsledky (někde máte dluhy a ihned musíte zaplatit – banky posílají dopisy).
  • Emoce – vzbuzuje ve vás zpráva paniku, strach, naději nebo zvědavost? Podvodníci často používají výhružné výrazy, falešně tvrdí, že váš podporují, nebo vás dráždí k tomu, abyste se chtěli dozvědět více. (chcete vědět více o této super akci, pošlete nám vaše údaje, např. Fén Dyson na instagramu).
  • Nedostatek – nabízí zpráva něco nedostatkového, například vstupenky na koncert, peníze nebo lék na zdravotní potíže? Strach, že přijdete o výhodnou nabídku nebo příležitost, vás může přimět k rychlé reakci. (výhra nějakého super zboží pouze za poštovné).
  • Aktuální událost – Očekáváte, že se vám taková zpráva zobrazí?  Podvodníci využívají aktuálních zpráv, velkých události nebo konkrétních ročních obdobích (např. daňové přiznání), aby se vám jejich podvod zdál relevantnější (vyhrožování, že dluží na daních a musí vše zaplatit – HMRC takovéto sms nikdy neposílá).

Důležité“ NHS Test and Trace servis se nikdy:

  • Nezeptá, na bankovní detaily nebo platbu.
  • Nezeptá, na detaily o jiných účtech, např. sociální médi.
  • Nepožádá vás o založení hesla nebo PINU přes telefon.
  • Nepožádá vás o zavolání na prémiové čísla, která začínají např. 09 nebo 087.

 

Jak zkontrolovat pravost zprávy?

  • Pokud máte o zprávě pochybnosti, obraťte se přímo na danou organizaci. Nepoužívejte čísla ani adresy uvedené ve zprávě – použijte údaje z jejich oficiálních webových stránek.
  • Pamatujte si, že vaše banka, (ani žádný jiný oficiální zdroj, vás nikdy nebude žádat o poskytnutí osobních údajů prostřednictvím e-mailu.

Ukázka podvodné SMS od HMRC (viz obrázek)

Ukázka podvodné textové zprávy

HMRC se nikdy nezeptá na osobní informace nebo na informace o bankovní účty pomocí sms.

Na zprávy, které vám nabízejí vrácení daní výměnou za sdělení bankovních nebo osobních údajů. Neotvírejte odkazy z těchto zpráv.

Je nutné scam nahlásit?

Povinné to není. Ale nahlášením pomůžete ostatním. V Anglii lze toto jednání nahlásit na stránkách National freud and cyber crime reporting center na adrese https://reporting.actionfraud.police.uk/

 

Aktuání scamy a jak se bránit scamům

Zde jsou odkazy, kde můžete najít aktuální scamy a také tipy, jak se těmto scamům bránit.

https://www.ageuk.org.uk/barnet/our-services/scams-awareness/

https://www.ageuk.org.uk/barnet/our-services/latest-scams/

https://www.gov.uk/government/publications/phishing-and-bogus-emails-hm-revenue-and-customs-examples/phishing-emails-and-bogus-contact-hm-revenue-and-customs-examples

https://takefive-stopfraud.org.uk/

https://www.hoax.cz/cze/

 

Dotazy

Pokud již někomu zaplatím a poté zjistím, že je to podvodník. Mám nějakou možnost získat tyto peníze zpět?

Můžete zkusit kontaktovat toho daného člověka, ať vám peníze vrátí. Ale tady je velmi malá šance na úspěch.

Větší šance na úspěch je když u banky nahlásíte fraud. Postup se u každé banky mírně liší. Ale v zásadě musíte zavolat na jejich linku a vysvětlit jim, co se stalo. Poté po vás pravděpodobně budou chtít poslat záznam s chatu. Poté se rozhodnou zda Vám peníze vrátí. Tento postup Vám nezaručuje vrácení peněz! Ale za zkoušku nic nedáte.   Vrácení je vždy na rozhodnutí a možnostech banky.

 

Lze se proti scamu nějak bránit?

Scammeři využívají informace, které sdílíte on-line (také na sociálních sítích), tak aby byli přesvědčivější. Pravděpodobnost obdržení scamu můžete snížit tím, že omezíte informace, které veřejně sdílíte na sociálních médiích. Na internetu nesdílejte veřejně vaše kontaktní údaje. Profil na sociálních sítích si nastavte na soukromí a v přátelích mějte uživatele, kterým důvěřujete a nejlépe je znáte osobně.

Také nikdy nesdílejte s neznámými osobami přístupové údaje k vašemu účtu, číslo pasu apod. Tyto údaje jsou velmi dobře zneužitelné a můžete přijít o všechny peníze nebo vás podvodníci mohou zadlužit. Také můžete tento podvod nahlásit u banky, ta posoudí váš případ a případně vám vrátí peníze. Vrácení peněz je pouze na rozhodnutí banky.

autorka článku: Mgr. Adéla Lhotová